onsdag 22 januari 2014

Bokstäver och siffror

I vår Läroplan för förskola (Lpfö98) står följande att läsa:

Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftliga världen (s. 7).

Språkutveckling (och även den matematiska utvecklingen) är något vi lägger stort fokus på. Vi sjunger mycket, gör ramsor, läser mycket böcker, berättar sagor (t.ex. Flanosagor) osv.
Barnen har nu börjat visa stort intresse för bokstäver och siffror. De pratar ofta om "sin" bokstav, alltså sitt namns begynnelsebokstav och letar efter ord där deras bokstav är med.
För att ta tillvara på detta intresse har vi börjat ta in och uppmärksamma mer siffror och bokstäver i verksamheten.
 
Vi har skrivit bokstäver på våra kartonger så att barnen ska kunna "bygga" namn och ord.
 
 
Först tittade vi på bokstäverna för att se hur de såg ut.

 
Sedan övade vi lite på papper innan vi slutligen skrev bokstäverna på kartongen.

 
"Där är min bokstav!"

 
Vi kontrollerade också att vi fått med alla bokstäver.
 
~~~~~~
 
Vi har också tagit in magnetbokstäver som har blivit väldigt populära, samt bokstäver som går att klistra fast på t.ex. väggen. Med magnetbokstäverna kan de lätt öva på att sätta ihop sina namn (eller andra namn/ord). De tycker också om att bära runt på "sin" bokstav men även på sina kompisars bokstäver. Klisterbokstäverna används flitigt när barnen t.ex. skapar olika saker i Återvinningsrummet.
 
 
~~~~~~
 
På en vägg har vi satt upp bilder där barnen själva illustrerar siffrornas värde med fingrarna. Vi har skrivit siffran med både bokstäver och siffror (alltså både "10" och "tio") samt lagt till små bilder i samma antal som fingrarna visar. På så sätt kan barnen se fingrarna på bilden och se om de själva kan hålla upp lika många fingrar samt koppla samman detta med både bokstäver och siffror. De kan även se att sju fingrar är lika mycket som sju bananer (som det är på just det siffran).
 
 
Idag har vi också börjat att sätta siffror på golvet. Barnen tyckte att detta var mycket spännande!
 
 
Tanken är också att vi ska göra en liknande "bana" med bokstäver. Barnen ska sedan få sätta sin bild och sitt namn vid "sin" bokstav. Detta har vi tänkt göra för att fånga barnens intresse för bokstäver ännu mer, att göra dem uppmärksamma på att det finns fler som kan börja på samma bokstav. När de ser namnen under sin bild övar de också på att känna igen både sitt eget och kompisarnas namn.
 
~~~~~~
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar