torsdag 27 februari 2014

Skattjakt

Igår ägnade vi på Villekulla mycket tid åt att rita skattkartor. Barnen började redan på morgonen med att rita skattkartor och gå på skattjakt och efter lunchen hängde även pedagogerna med på skattjakt! Det blev ett riktigt äventyr där vi bland annat mötte krokodiler och elefanter, klättrade i berg och tog oss över en sjö!
 
Först fick vi alla måla kartor..

 
..och sedan var det dags att bege sig iväg på skattjakt!

 
Vi fick undersöka våra kartor för att se vart vi skulle gå!

 
Först fick vi smyga genom skogen där vi såg träd och tomtar.
 

 
Sedan kom vi till en sjö. Vilken tur att det fanns en bro där som vi kunde balansera på för att ta oss över!

 
Oj! I vattnet fanns det krokodiler med stora gap! Vi fick hoppa på våra hästar och rida därifrån så fort vi kunde!


Vi kom till ett högt berg. Vi fick klättra och klättra!
 

 
Väl uppe på bergstoppen fick vi andas ut lite och vila!

 
Efter att vi tagit oss ner på andra sidan berget hoppade vi in i våra flygplan och flög till Danmark!

 
Där stötte vi på några elefanter! Hos dem hittade vi många skatter, bland annat en svart låda, papper och en hammare.

 
~~~~
I sådana här dramalekar/-sagor får barnen utveckla och utmana sin fantasi och kreativitet! Även om stationerna var någorlunda förutbestämda fick barnen själva bestämma vad som händer där (t.ex. vilket land vi skulle flyga till, vad vi hittade i skogen osv.), vilket ger dem inflytande. Sådana här övningar är också bra för språkutvecklingen hos barnen, då de tillsammans får fantasierar och berätta för varandra vad de ser och vad som händer. Barnen har också roligt och skrattar tillsammans, vilket är något av det allra viktigaste! Det ska vara kul att lära och utvecklas! Samtidigt stärker det gemenskapen barnen emellan!
 
Som vi också ser, ligger detta i linje med flera av Lpfö98:s strävansmål. På sidan 10 i Lpfö98 kan vi bland annat läsa att förskolan ska sträva efter att varje barn
  • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner
  • utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa
  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
Genom att t.ex. tolka symbolerna på kartan, diskutera symbolerna och händelserna med sina kompisar samtidigt som vi gestaltar händelserna och djuren med våra kroppar (drama), är det just dessa tre strävansmål vi arbetar med.

1 kommentar:

  1. Vilken underbar fantasi!!! Så roligt med mycket bilder.

    /Moa å Alice mamma ;)

    SvaraRadera