torsdag 24 april 2014

Matematik och konstruktion

 Matematik och konstruktion är sådant vi arbetar mycket med här på förskolan. Vikten av dessa betonas också i vår lärolan (Lpfö98).
 
Förskolan ska sträva efter att att varje barn
  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
  • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Lpfö98, s. 10)

Matematik finns överallt och är någonting vi alla behöver i livet, på ett eller annat sätt. Här i förskolan arbetar vi tillsammans med att lägga grunden för det matematiska lärandet. Matematik är räkning, antal, mönster och former, längd, höjd, vikt, volym, hastighet, tid, jämförelser, matematiska begrepp, beräkningar, konstruktion och mycket annat.
 
För att ge barnen en möjlighet att utveckla de förmågor som läroplanen betonar, arbetar vi som sagt mycket med matematik i olika former! Vi räknar i alla situationer vi kan få in räkning (vi räknar t.ex. hur många barn som sitter vid borden när vi äter), vi jämför föremål, färger och material (t.ex. är den blåa muggen likadan som den gula muggen, ser rutor och ränder likadana ut?), vi undersöker olika former och mönster, vi känner på föremål för att undersöka vad som väger minst/mest, vi mäter vår egen längd i förhållande till varandra/föremål osv., vi pratar om hastigheter (vi har t.ex. undersökt hur snabbt vissa djur kan springa), vi pratar om tid och om klockan osv.
Vi uppmuntrar också barnen till att lösa problem. Hur ska de göra för att nå någonting som rullat in under bokhyllan eller för att nå någonting som ligger uppe på bänken? Hur ska de bygga en koja så att alla kan få plats? Hur kan de bygga ett torn som visar deras egen längd? Hur många bitar äpple måste vi göra för att alla barn ska få varsin bit?
 
 
Vårt fabrikbygge (se tidigare inlägg) ger många exempel på matematik och konstruktion. Barnen har hittat en bild som beskrivning, själva hittat passande material, sett mönster som de överfört från bild till bygget, diskuterat hur skorstenarna ska stå för att få plats med alla osv.
 
 
Att få möjlighet att konstruera med olika typer av material är också viktigt. Därför har vi mycket kartonger, rör, klossar, duplo osv. i vår lärmiljö.
 
 
 
Att bygga just torn är något som ofta är populärt, gärna så höga som möjligt. När barnen bygger torn (eller annat) möts de av många frågeställningar som i sin tur utvecklar det matematiska tänkandet på olika sätt. Hur högt kan jag bygga innan det rasar? Hur gör jag för att bygga ett så stabilt torn som möjligt? Spelar storleken på t.ex. klossarna någon roll eller blir tornet lika hållbart oavsett om jag bygger med de små klossarna först och de stora uppepå, och tvärtom? Vilket material är bäst lämpat för att bygga just det torn jag vill bygga? Hur blir det om jag blandar material? Går det att sätta fast träklossarna i duplot?"
 
 
 
Här har ett barn byggt ett slott och sedan själv fotat det med Ipaden. Tanken är att kompisarna sedan ska kunna titta på bilderna och försöka bygga ett likadant slott. Här övar vi då både på att se mönster, att konstruera, att räkna hur många klossar vi behöver av varje färg osv.
 
 
Här har barnet zoomat in sitt slott så att kompisarna verkligen kan se detaljerna.
 
 
 
 
Att bygga koja är också populärt. Förutom att barnen här övar på många olika saker så som t.ex. samarbete, övar de också på konstruktion. De beräknar hur hög och hur bred kojan ska vara för att de ska kunna sitta inne i den. Klossarna på taket är skorstenar som barnen räknar om och om igen.
 
 
Här har barnen fått måla mönster på papper för att sedan försöka pärla efter mönstret.
 
 
Klossarna har många olika former. Här undersöker barnen vilka som passar bäst att bygga med, om olika klossar passar bättre till olika saker. Barnet som byggde detta torn sa att den rosa trekanten såg ut som ett tak! Här får vi även in former.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar