fredag 13 februari 2015

ABC-apan

Idag har vi återigen tagit in projektorn till avdelningen och tittat på "Vem är arg" och "Mamma borta". Barnen diskuterade aktivt båda filmerna. Det kom upp många frågor kring kamratskap (hur är en bra kompis, att vi inte ska slåss, osv). Barnen önskade också sånger de ville lyssna på. En stående favorit är "ABC-apan" som barnen kallar den. Det är en apa som sjunger om alfabetet. Eftersom vi enligt läroplanen ska arbeta för att utveckla bl.a. språket och även intresset för skriftspråk är denna sång väldigt bra! Den fångar verkligen barnens intresse! 

Så här står det i vår Läroplan: 
"Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen." (Lpfö98, rev. 10, s. 7)

Sång och musik är några av verktygen vi använder för att arbeta språkutvecklande. Tecken som stöd är ett annat. Vidare arbetar vi med att främja språkutvecklingen genom att b.la. läsa böcker, dramatisera sagor, genom att alltid försöka benämna saker vid dess rätta namn istället för att säga "den" (t.ex. att säga "Kan du hämta pennan?" istället för "Kan du hämta DEN?"), genom att försöka fördela taltiden vid t.ex. matborden (så att ALLA får möjlighet att prata) och att låta barnen få tala till punkt. Vi skriver upp barnens namn på whiteboardtavlor när vi äter mat, vi letar efter bokstäver i namnen, jämför ord, namn och bokstäver. Ja, vi arbetar språkfrämjande på många olika sätt.

Här kommer "ABC-apan" eller "Alfabetssången" som den egentligen heter: 


Idag har Ugglorna också fått vara med och göra helkroppsfigurer på papper. En och en fick de lägga sig på ett stort papper på bordet och sedan blev de avritade. 
Nästa vecka ska vi klippa ut dessa figurer och sedan ska barnen själva få måla dem (t.ex. hår, ögon, näsa, mun, kläder osv.). Tanken är sedan att vi ska använda dessa figurer i vårt arbete med kamratskap och känslor. Vi ska prata om känslor (hur känns det när man INTE får vara med och leka, när någon är dum mot en, när man FÅR vara med och leka osv.) och vart i kroppen dessa känslor sitter (vart sitter det "ledsna", "arga", "glada" just på DIG). Barnen ska sedan få märka ut dessa känslor på "sin" figur. 
Syftet med detta är att försöka göra känsloarbetet mer konkret för barnen. 
De "Ekorrar" som är intresserade kan också få göra en figur så småningom! 





Vi önskar er alla en trevlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar