onsdag 17 februari 2016

Guldlock

Förra veckan introducerade vi sagan "Guldlock och de tre björnarna" för barnen då denna saga innehåller många föremål som går att jämföra storleksmässigt. 
Det är den stora björnen, mellanbjörnen och den lilla björnen. Den stora skålen med gröt, mellanskålen och en liten skål osv. Att jämföra olika storlekar och sätta ord på detta, är en del i vårt arbete med längd. Vi har också som mål att arbeta språkutvecklande med barnen. Här är sagor väldigt bra att arbeta med. Barnen lär sig nya ord och begrepp, får vara med och berätta sagorna, hitta på egna sagor osv. Detta stimulerar både fantasin och språket. 

Vi började med att berätta sagan med hjälp av flanobilder. En pedagog berättade sagan första gången. Andra gången fick barnen själva återberätta sagan med hjälp av bilderna. 

I måndags berättade vi sagan igen, detta gång med rekvisita. 

De tre björnarna hade varsin skål med gröt. Gröten var för varm så de tog en promenad och väntade på att gröten skulle svalna lite. 

Under tiden björnarna var borta kom en liten tjej vid namn Guldlock. Hon var nyfiken och tittade in i fönstret. Hon gick in i huset. 

Hon smakade på björnarnas gröt. Bara den minsta skålen med gröt var lagom varm att äta. Hon åt upp allt. 
Hon såg också att det fanns tre stolar. Hon provade alla tre men bara den minsta stolen var lagom att sitta på. PANG! Stolen gick sönder. 

Hon hittade tre sängar. Bara den minsta sängen var bekväm nog att sova i. Hon bäddade ner sig i denna säng och somnade. 


Björnarna kom hem och upptäckte att någon ätit av deras gröt, suttit på deras stolar och legat i deras sängar. Den lilla björnen upptäckte att någon fortfarande låg i hans säng. Guldlock vaknade och blev rädd för björnarna och sprang hem. 


Detta var sagan i korta drag. När vi berättar den med barnen blir det givetvis mer detaljerat.  
Vi kommer att arbeta vidare med sagan på olika sätt, som ni säkert kommer få se både på avdelningen och på bloggen framöver. 

Ha en fin dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar