torsdag 16 januari 2014

Vår lärmiljö

Här på Villekulla lägger vi stor vikt vid att skapa de bästa förutsättningarna för era barn att lära och utvecklas. Att ha en stimulerande lärmiljö är då ytterst viktigt!
I höstas valde vi att ta bort nästintill alla leksaker på vår avdelning. Barnen möts ständigt av leksaker utanför förskolan. Därför vill vi ge dem möjlighet att utveckla sin kreativitet och fantasi på andra sätt (t.ex. genom att skapa egna leksaker) när de väl är här hos oss.

Vi har ändrat om vår miljö, gjort material mer tillgänligt för barnen och även tagit in material för att främja barnens lust att undersöka och lära.
Vi har bl.a. tagit in många olika kartonger och rör som barnen använder för att t.ex. bygga och konstruera. När barnen bygger med kartonger undersöker de bl.a.  hållfasthet, storlek, vikt och mönster. De räknar, utvecklar sina sociala förmågor (t.ex. att kompromissa och hjälpas åt) och genom att de diskuterar och planerar utvecklar de också sitt språk och abstrakta tänkande.

Bygg, konstruktion och sociala relationer

Vi har även vårt populära "Återvinningsrum" som är fyllt med diverse material som man i vanliga fall brukar kasta. Här finns toalettrullar, trådar,kartonger,kapsyler osv.
Om barnen känner att de saknar något i sin lek kan vi gå in här och skapa detta! På så sätt stimuleras bl.a. deras fantasi och kreativitet. Även motorik, det matematiska tänkandet, språkutvecklingen m.m gynnas av detta

Vårt Återvinningsrum
 
I vårt "målarrum" har vi låga bord och stolar så att barnen själva ska kunna plocka fram och städa bort material. De kan också välja om de vill sitta eller stå när de ritar/målar. Ibland kan det vara lättare för barnen att stå upp när de målar för att t.ex. kunna nå över hela pappret.
Vid vårt staffli står papper, färg, penslar, vattenglas och förkläde framme så att barnen själva kan sätta igång att måla utan att vara beroende av att en pedagog ska hjälpa dem att hämta material. De kan själva hämta vatten och när de har målat färdigt kan de också själva skölja vattenglasen och penslarna i vårt låga handfat i skötrummet. 
Om ett barn inte kan komma åt materialet själv och måste stå och vänta på en pedagog, kan intresset snart falna och barnet går därifrån. Då går viktiga lärtillfällen till spillo. Därför anser vi att det är viktigt att barnen själva har tillgång till så mycket material som möjligt.
Allt detta gör barnen mer delaktiga samt ger dem större inflytande i vår verksamhet.

Tillgänglighet
 
Vi har också ett utrymme som barnen har börjat använda som fruktkiosk och bageri. Tanken här är att vi ska utveckla detta till en affär med hyllor och varor. Här ska barnens intresse stå i centrum ! Vad vill DE ha i sin affär? Vad tycker DE är viktigt?

Affär
 
Synen på förskolan har ändrats genom tiden. Förr var förskolan (eller daghemmet- "dagis" som det kallades då) tänkt som en kompensation för hemmet. När barnen var på dagis skulle de vara i en så hemlik miljö som möjligt som kompensation för den tiden de "missade" hemma.
Nu har vi gått ifrån den här tanken och ser istället förskolan som ett komplement till hemmet. Här på förskolan ska barnen få vistas i en miljö som ger dem möjlighet att utforska sådant de kanske inte har tillgång till i hemmet på samma sätt. Förskolans miljö blir därför mer "verkstadslik" och mindre "hemlik" nu.
 
Vår miljö är i ständig förändring för att möta barngruppen. Vi försöker se varje enskilt barn när vi planerar lärmiljön för att alla ska få bästa möjliga förutsättningar att lära och utvecklas!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar