onsdag 18 november 2015

Vi mäter hopp

I fredags började några barn att hoppa längd på golvet och tyckte att det var spännande att se hur långt de kunde hoppa.
Vi bestämde oss då för att detta var ett ypperligt tillfälle att börja prata om just "längd" (som är ett av målen vi ska arbeta med). Vi ställde oss vid väggen och hoppade jämfota så långt vi kunde och sedan mätte vi ut detta med röd tejp.
Vi fortsatte denna övning på måndag.
Vi märkte att detta var något som fångade barnen och som de tyckte var roligt. De jämförde varandras "streck" (jag hoppade längre än dig, du hoppade kortare än mig osv.) men försökte också själva att hoppa längre än sina egna "streck". Här fick vi in många begrepp som har med "längd" att göra, t.ex. "mäta", "längd", "längre", "långt", "kort" och "kortare".
I och med att vi mäter upp hoppen med tejp arbetar vi också med förståelsen att vi kan mäta och visa längd med olika hjälpmedel (som tejpen i det här fallet).




Vår mål utifrån Läroplanen (Lpfö98) 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring (s. 10). 

 Andra mål ur Läroplanen som vi får med "på köpet" är t.ex: 
  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
  • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
  • tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
  • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar